Vízia územného spravovania mesta Bardejov

Autor: Milo Olejar | 15.8.2014 o 13:54 | Karma článku: 3,75 | Prečítané:  973x

Prednedávnom ma oslovil jeden z kandídátov na primátora v Bardejove. Požiadal ma, aby som spracoval víziu rozvoja mesta v oblasti urbanizmu a architekúry. Bolo mi veľmi sympatické, že tento človek  má záujem o danú problematiku a má záujem o týchto veciach rozmýšľať a diskutovať s architektom. Nasledujúce riadky sú moja predstava o možných princípoch územného a architektonického rozvoja Bardejova.

1. Plánované mesto

Aj keď mesto má svoj územný plán, časté zásahy a zmeny územného plánu oslabujú jeho význam a funkciu. Princíp plánovaného mesta znamená držanie sa plánu a vyhýbanie sa účelovým zmenám,  ktoré pramenia z individuálnych záujmov vlastníkov pozemkov a podnikateľských subjektov. Navrhujem preto obmedziť aktualizácie územného plánu na raz za 5 rokov. Výnimku by tvorili menšie čiastkové zmeny, ktoré by nenarušovali podstatu územného plánu a jeho koncept. Rozsah zmien, ktoré by spĺňali kategóriu menších by bol predom definovaný vo Všeobecnom Záväznom nariadení mesta. Navrhované zmeny by posudzovala komisia zložená z odborníkov v oblasti architektúry a územného plánovania.

2. Zelené mesto

Za posledných 10-15 rokov sa mesto s rozvojom ekonomiky stalo hlučnejšie, rušnejšie a prašnejšie.  Mesto Bardejov ma relatívne zachovalú vzrastlú zeleň. Navrhujem budovať na tejto výhode, plánovať a realizovať výsadbu ďalšej vzrastlej zelene tak, aby o 20 rokov sa mesto stalo skutočným zeleným mestom. Súčasťou plánu bude regulovanie a minimalizovanie veľkých betónových plôch , ktoré v lete mesto prehrievajú, podpora zelených striech, vertikálnych zelených plôch, znižovanie energetickej náročnosti budov v meste a podpora trvale udržateľného rozvoja mesta.

3. Perspektívne a rastúce mesto

Perspektívne mesto vytvára predpoklady. Jednou z hlavných úloh územného plánu je vytváranie priestoru na rast (kvantitatívny ale aj kvalitatívny) a regulovaný rozvoj mesta. Navrhujem pokračovať v príprave potrebných mestských plôch na rozvoj a podporu priemyslu, bytovej výstavby, verejných budov pre kultúru, šport a služby.


4. Parkovacie plochy a doprava

Zo zvýšeným stupňom motorizácie mesto pociťuje veľký nedostatok parkovacích miest nielen v centrálnej časti mesta, ale aj pred bytovými domami. Najvypuklejšie je to vidieť asi na sídlisku Vinbarg. Navrhujem sa venovať tomuto problému ešte intenzívnejšie, a to budovaním ďalších parkovacích miest. Parkovacie miesta budú navrhnuté tak, aby boli kombinované so vzrastlou zeleňou. Týmto spôsobom nedôjde k prehrievaniu zaparkovaných automobilov. Pri riešení dopravy dbať na nadradenosť chodcov a peších zón, tak aby automobilová doprava nevytlačila príjemné prechádzky v rámci mestských časti. Navrhujem ďalej doplniť dopravný systém o sieť komunikácii vyhradených pre cyklistov.

5. Odpredávanie majetku mesta

Mesto v súčasnosti odpredáva nehnuteľný majetok (pozemky) bez vyžiadanie zámeru ako budúci vlastník plánuje využiť daný pozemok. Týmto spôsobom stráca priamy vplyv na výstavbu v danom území a vystavuje sa tlakom na zmenu územného plánu. Navrhujem aby mesto predávalo mestský nehnuteľný majetok len za konkrétnym účelom, ktorý bude zdokumentovaný architektonickou štúdiou vytvorenou buď na náklady záujemcu o odkúpenie pozemku v obchodnej súťaži, alebo architektonickou štúdiou spracovanou na podnet mesta.

6. Hlavný Architekt mesta

Mesto priamo nezamestnáva ani nemá externého architekta mesta už mnoho rokov. Navrhujem aby sa vytvorilo v štruktúre mesta vytvoril štatút Hlavného architekta mesta, ktorý by koordinoval územné plánovanie  a prinášal ideové riešenia vzťahujúce sa k rozvoju mesta. K tomuto kroku by boli potrebné systémové zmeny v organizačnej štruktúre mesta. Historické mesto, ktoré je zapísane v zozname UNESCO by vedelo benefitovať z tohto kroku nielen na poli územného rozvoja mesta.

7. Architektonické súťaže

Zadávanie architektonických prác mesto rieši najčastejšie priamym výberom , rokovaním alebo prieskumom trhu so získaním min. troch cenových ponúk. Navrhujem aby mesto Bardejov opäť začalo používať možnosť, ktoré ponúkajú architektonické súťaže. Týmto spôsobom sa nevyberá len najvhodnejší dodávateľ architektonického riešenia, ale najvhodnejšie architektonické riešenie samotné.

8. Kontinuálna odborná a verejná diskusia

Rozhodnutia mesta na poli územného plánovania sa prevažne vygenerujú na úrade a následne prezentujú verejnosti. Navrhujem častejšiu verejnú diskusiu o využití verejných priestorov a ich stvárnenia, ako aj o otázkach územného rozvoja mesta. Navrhujem organizáciu odborných a tvorivých seminárov s účasťou verejnosti.  Je potrebné vytvoriť priestor na zapojenie sa miestnej odbornej komunity v rozhodovacom procese. V meste máme množstvo schopných architektov, ktorý poznajú potreby mesta lepšie ako mimomestský architekti. Títo architekti by mali dostať možnosť spoluvytvárať rodné mesto.

9. Vizuálne znečistenie prostredia bilboardami a reklamami (Vizuálny smog)

Za posledné obdobie sa v meste premnožili reklamné pútače do takej miery,  že je ťažko vnímať krásy mesta a samotnej architektúry. Nevhodné reklamné označenia a pútače sa dostávajú už aj do Centrálnej mestskej zóny - historického jadra. Z každej strany na nás "kričí" plagát alebo pútač, ktorý nám chce niečo predať. Aj keď si to mnohí neuvedomujú, má to negatívny vplyv na kvalitu prostredia, pohodu a podvedomie človeka. Nehovoriac o rušení skutočných vizuálnych hodnôt, ktoré mesto môže ponúkať. Navrhujem aby sa Verejným záväzným nariadením mesta zvýšil poplatok za verejné reklamné plochy a pútače. Tento krok bude mať za následok v prípade správneho nastavenia poplatkov,  zníženie počtu reklamných plôch a navýšenie príjmu do mestskej pokladnice zároveň.

10. Grafitti

Grafitti sa čoraz častejšie objavujú na nechránených budovách v meste. Aj keď Grafitti je určitý druh umenia a videl som aj nádherné diela. Bez ohľadu na kvalitu umenia, problém vidím v tom, že v našom meste sú tak poškodzované cudzie budovy bez súhlasu majiteľov. Navrhujem aby sa v meste vytvorili osobitné miesta pre toto umenie. Zároveň je potrebné pokračovať v monitorovaní verejných priestorov mestským kamerovým systémom, ktorý sa rozširuje a sprísniť tresty za poškodzovanie budov grafitmi.  Nové budovy je potrebné navrhovať tak, aby nevznikali verejným priestorom nekontrolovateľné tmavé miesta, ktoré potom dávajú príležitosť sprejerom. Náklady na opravu týchto budov musia znášať samotný sprejeri ( alebo ich rodičia, ak ide o neplnoletých)

Aj keď táto vízia bola iniciovaná kandidátom na primátora, rád by som ostal v odbornej, nie politickej rovine a touto formou ponúkol verejnosti túto predstavu o územnom spravovaní mesta Bardejov. Ak si novozvolený primátor v tohtoročných komunálnych voľbách, nech je ním ktokoľvek, osvojí čo i len časť týchto myšlienok, môj čas, ktorý som pri písaní tejto vízie strávil, nebol zbytočný. Touto cestou chcem poďakovať kolegyni Ing.arch. Alene Petejovej, s ktorou som túto víziu konzultoval a ktorá bola účastná na jej príprave. Prezentovaná predstava by sa dala pravdepodobne úspešne aplikovať nie len pre Bardejov ale aj iné Slovenské mestá.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?